Ako sa šafárilo za Ftáčnika, tak sa šafári aj za Nesrovnala

Bratislavský magistrát narieka, že potrebuje ďalšie peniaze na svoje fungovanie. Dlhodobo však prehliada megaplytvanie, nevšíma si ani zdroje, ktoré sa mu ponúkajú.

Ivo-Nesrovnal_vizuál-APo sľuboch o Bratislave, ktorá bude vo všetkých oblastiach úžasná ako Helsinki či Viedeň, prišlo vytriezvenie. Na bratislavský magistrát nastúpilo nové vedenie, ktoré okrem obmedzovania bežného servisu pre obyvateľov Bratislavy prišlo s už obohranou platňou. Na nič nie sú peniaze. Zvýšenie dane z nehnuteľnosti v roku 2016 o 100%, zvýšenie cestovného v MHD od novembra 2015, plošné spoplatnenie parkovania. Je po voľbách, zvykajme si. Za tri roky volič zabudne…


Tak už dosť!

Obyvatelia Bratislavy by zaiste neprotestovali, ak by za rozumné peniaze dostávali kvalitné a dostupné služby. Ak by videli, že mesto napreduje, rozvíja sa a slušne hospodári. Naši radní sa však k svojim obyvateľom správajú skôr ako stredoveký feudál. Dostali léno a teraz z neho vyžmýkajú pre seba a svojich vazalov, čo to dá. Alebo, žeby vazalmi boli oni sami a v skutočnosti koristí niekto úplne iný? Je to na zamyslenie a príklady sa priam núkajú.


Všestranný Kmotrík je najúspešnejší trafikant

Klasickým príkladom je spoločnosť GGT a.s. z portfólia Grafobal group veľkopodnikateľa Ivana Kmotríka, ktorá už v minulom volebnom období uzatvorila s bratislavským dopravným podnikom mandátnu zmluvu na predaj cestovných lístkov. Rozmenené na drobné, 6% z ceny každého cestovného lístka, ktorý si kúpite v distribučnej sieti, putuje vo forme odmeny Ivanovi Kmotríkovi.
Túto zmluvu pred komunálnymi voľbami 2014 vo svojom blogu kritizovala aj vtedajšia kandidátka na primátorku Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Dnes je z nej pravá ruka primátora Nesrovnala, zastáva dôležitú funkciu hlavného dopravného inžiniera Bratislavy. Očakávali by sme preto, že mesto škandalóznu zmluvu zruší. Naopak, ako vyplýva z informácie zavesenej na webe Dopravného podniku Bratislava, mandátna zmluva so spoločnosťou GGT a.s. bola v marci 2015 uzatvoretá nanovo.

 

Keď sa nielen kúri a svieti

Portfólio firiem Ivana Kmotríka je však široké. Ak by sa náhodou cestovné lístky nepredávali dostatočne, spoločnosť KGJ Invest a.s, personálne prepojená s Kmotríkovou GGT a.s., pre istotu dodávala Dopravnému podniku Bratislava aj kúrenie. A pravdepodobne aj stále dodáva, pretože ukončenie tejto zmluvy by ste na webe DPB hľadali len márne.


Bonul to istí

Neslávne známa súkromná bezpečnostná služba Bonul, ktorá počas vlády Róberta Fica získava jednu štátnu zákazku za druhou, vyhrala čuduj sa svetu, aj verejné obstarávanie na stráženie v dopravnom podniku za 3,6 milióna eur. Čo na tom, že hlavnou podmienkou, aby sa uchádzač mohol vôbec prihlásiť do súťaže, bolo podivné potvrdenie z Ministerstva hospodárstva SR o účasti na hospodárskej mobilizácii počas výnimočného stavu. Vďaka tejto obštrukcii v súťaži neuspel iný uchádzač s cenou o 660000 eur nižšou. Tento stav zjavne vyhovuje aj novým radným. Zrušenie zmluvy alebo aspoň zníženie ceny po komunálnych voľbách na webe Dopravného podniku Bratislava opäť nenájdete.


Megaplytvanie v mestských lesoch: terénne auto za 44000 eur, mobil za stovky eur

Ako zlý žart popri snahe o zvyšovanie miestnych daní vyznieva hospodárenie mestom riadenej príspevkovej organizácie Mestské lesy v Bratislave, v ktorej prebehla ešte minulý rok kontrola nakladania s prostriedkami nás všetkých. Kontrola odhalila plytvanie pri verejnom obstarávaní, ako aj nákup zbytočných a predražených vecí. Príkladom je terénne vozidlo Nissan Pathfinder za viac ako 44000 eur alebo nákup luxusného mobilu značky iPhone 6 pre riaditeľa lesov za 763 eur. Hoci k nákupom došlo ešte minulý rok, následky takéhoto šafárenia znášajú Bratislavčania dodnes.


Ako za Ftáčnika, tak aj za Nesrovnala

Bratislava a jej mestské podniky by sa v prvom rade mali začať správať ako dobrý hospodár. Žiaľ nedialo sa tak v minulom volebnom období za primátorovania Milana Ftáčnika a nedeje sa tak ani teraz, za Ivana Nesrovnala. Nedávna voľba politických nominantov do orgánov mestských podnikov veľa optimizmu nepridáva.


Nesrovnal odpustil Eurovii 3,7 milióna eur

Hádam najšokujúcejšia informácia posledných dní bola, že primátor Ivo Nesrovnal odpustil spoločnosti Eurovia zmluvnú pokutu za omeškanie s rekonštrukciou Starého mostu vo výške 3,7 milóna eur. Áno, dobre čítate, 3,7 milióna eur, ktoré mohli byť použité na rozvojové programy hlavného mesta bez toho, aby sa zvyšovali miestne dane alebo cestovné v bratislavskej MHD. Nehovoriac o tom, o koľko peňazí Bratislava príde, ak dodávateľ nestihne stavbu odovzdať do konca roka. Tento bezprecedentný komunálny počin roka primátor pre Denník N zdôvodnil nasledovne: „Sami sebe sme ušetrili obrovské náklady, ktoré by sme mali s tým, keby sme ten úsek museli dokončiť sami“.


Špička ľadovca

Informácie uvádzané v tomto blogu je možné zistiť z verejne dostupných zdrojov. Zároveň je do komunálnych volieb ďaleko, takže ma nikto nemôže podozrievať z prihrievania polievočky tomu, či onému kandidátovi. Nejde o žiadne utajené informácie, žiadnych utajených svedkov, žiadne biele vrany. O to šokujúcejšie je poznanie, že ak toto všetko možno poľahky vygoogliť, aký objem plytvania potom ostáva skrytý pod pomyselnou hladinou klientelizmu.


Začnime konečne hľadať zdroje tam, kde sú

Dalo by sa pochopiť, že nové vedenie nemôže zodpovedať za staré hriechy bývalých politických garnitúr mesta. Nedá sa ale tolerovať, že nový primátor v starých zvykoch pokračuje. Je preto pochopiteľné, že obyvatelia Bratislavy odmietajú načrieť hlbšie do svojich peňaženiek prinajmenšom do doby, kým si magistrát neuprace doma a nezačne sa správať ako rozumný hospodár.

Dodatočné zdroje možno nájsť, len treba chcieť. V prvom rade je potrebné vykonať skutočný právny audit všetkých zmlúv mesta a mestských podnikov. Ukončiť tie nevýhodné, ak je to možné. Ak nie, vyrokovať pre mesto výhodnejšie podmienky. Pri tých „nevypovedateľných“ kontraktoch dôsledne požadovať plnenie všetkých služieb a pravidelne kontrolovať kvalitu, neodpúšťať zmluvné pokuty.

V druhom rade je potrebná prehľadná organizačná štruktúra magistrátu. Občania si zaslúžia poznať, kto slúži ich záujmom a najmä ako bol do svojej funkcie vybraný. Úradnícke miesta viac nesmú slúžiť ako teplé trafiky pre ľudí, ktorí podporili víťaza volieb.

A v neposlednom rade je to samotný rozvoj mesta. Čo zaplní mestskú kasu viac, než dane z nehnuteľností, ktoré zaplatia ich noví vlastníci po regulovanom rozmachu Bratislavy? Doterajšia skúsenosť je žiaľ iná, Bratislavčania sú svedkom divokej zástavby tam, kde si to nikto nepredstavoval ani v najhoršom sne. A naopak, územia, ktoré by si zaslúžili svoju pozornosť, napríklad severozápad Bratislavy, ostávajú nepovšimnuté. Z územného plánovania sa tak stáva namiesto koncepčného materiálu trhací kalendár záujmov politických donorov.

Bratislavčania, dokedy?

 

Peter Vargončík
peter.vargoncik@centrum.sk

Tento článok bol prečítaný 205 krát

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *